«ES ŠEIT BŪŠU, kamēr vien varēšu mācīties,» - tā man reiz teica viens no jaunajiem darbiniekiem. Šo teicienu, kas precīzi raksturo jauno Y paaudzi darba tirgū, pieņēmu par vadmotīvu darbā ar personālu. Līdz ar ekonomikas izaugsmi biznesā atgriezusies aktīva cīņa par jaunu darbinieku piesaisti un noturēšanu. Uzņēmumi savā starpā konkurē par darbiniekiem, un ne jau tikai alga ir tā, kas nosaka, kurš uzvarēs.
Darba tirgū aizvien lielāku lomu spēlē tie jaunie cilvēki, kas dzimuši pēc 1985. gada un tiek dēvēti par Y paaudzi jeb millenials. Viņus raksturo īpašas prasības pret darba vidi, atmosfēru, pienākumiem. Pētījumi rāda, ka Y paaudzes darbinieki augstāk par naudu vērtē aizraujošu darbu, iespējas sevi pierādīt. Viņi grib skaidri apzināties savu ieguldījumu uzņēmuma izaugsmē un redzēt paši savas izaugsmes perspektīvas. Faktiski šie cilvēki uz darba interviju nāk ar jautājumu: «Kas man jādara, lai es pēc gada būtu tavs boss?»
Darba devēji nereti sūkstās, ka ir grūti motivēt un noturēt darbiniekus, taču reti meklē vainu sevī. Jaunā darba ņēmēju paaudze prasa lielāku uzmanību pret sevi un arī lielāku uzticēšanos. Y paaudze meklē spēcīgu vadību, kas ir ieinteresēta viņu attīstībā. Situācijā, kad nav jūtamas tālākās attīstības perspektīvas vai vadības rūpes par izaugsmi, viņi uzreiz dodas tālāk. Tāpat daudzi no viņiem ne tuvu nevēlas siltu vietiņu, kur atsēdēt darba laiku no astoņiem līdz pieciem; tas ir 20. gadsimts. Stabilitāti viņi labprāt maina pret iespēju rast balansu starp darbu un personīgo dzīvi, par visu augstāk vērtējot savu personīgo dzīves kvalitāti un brīvību.
Šādu spilgtu, neatkarīgu, ambiciozu un prasīgu jauno profesionāļu ienākšana darba tirgū ir izaicinājums ikvienai jomai, īpaši jau mazumtirdzniecībai un tām nozarēm, kurās nepieciešams mazāk kvalificēts darbaspēks vai kur veicamais darbs ir vienveidīgs, bez plašām iespējām izpausties. Tas neatbilst Y paaudzes darba ņēmēju vajadzībām. Viņi vēlas taisīt biznesu, nevis stāvēt pie konveijera, grib strādāt pēc saviem noteikumiem un būt savas dzīves noteicēji.
Taču, kaut arī šķietami egocentrisks, ļoti prasmīgi motivēts Y paaudzes darbinieks var būt īsts ieguvums. Viņš ir gatavs ātri apgūt visu jauno un strauji augt, sniedzot nozīmīgu pievienoto vērtību uzņēmuma izaugsmē un kalpojot kā katalizators jauniem attīstības viļņiem. Taču, lai baudītu šos augļus, uzņēmumiem jārod atbilde uz jautājumu, kā izdzīvot šajos darba tirgus džungļos un pieradināt brīvdomīgo Y paaudzes darbinieku. Uzskatu, ka atbilde ietver trīs vārdus: dinamika, atbalsts, brīvība. Tāds tādu atrod! Uzņēmumam pašam jābūt dinamiskam, orientētam uz aktīvu attīstību. Tas piesaistīs atbilstošusY paaudzes profesionāļus.
Gluži kā haizivīm viņiem visu laiku jābūt kustībā, lai elpotu un dzīvotu, bet dīkstāve un rutīna tos iznīcina.
Darba devēji nereti vēlas saņemt jau gatavu darbinieku, kuru ikdienas darbu jūrā var iemest bez ilgstošas sagatavošanas. Jaunajai darba ņēmēju paaudzei ir cits redzējums. Viņi vēlas nopietnu vadības atbalstu, gan iepazīstot darba procesu un tā nianses, gan arī ikdienā, veicot savus pienākumus. Vienlaikus ir jāspēj radīt apstākļus, kuros jaunās paaudzes darbinieki paši var atrast pareizāko ceļu, kā sasniegt mērķi, jo dienas beigās viņi vēlas izbaudīt uzvaras garšu.
Tomēr vislielākais izaicinājums ir nodrošināt darbiniekam brīvības izjūtu. Vadot franšīzes biznesu, varu teikt, ka nekas tā nemotivē kā apziņa, ka tu strādā sev. Arī Narvesen tīklā esam novērojuši - pirms pāris gadiem cilvēki meklēja vienkāršu, fiksētai algai piesaistītu darbu, bet tagad strauji aug pieprasījums pēc jaunām franšīzēm. Cilvēki nevēlas būt darbinieki, viņi vēlas būt partneri un pat ir gatavi pamest stabili atalgotu darbu, lai kļūtu par uzņēmējiem. Nesen mūsu tīklam pievienojās bankas filiāles vadītāja - cilvēks, kam darbs mazumtirdzniecībā it kā vispār nebūtu interesants. Viņa saskatīja šo kā iespēju strādāt sev, pašai plānot savu laiku un sajust sava darba rezultātus.
Tieši tāpēc pašlaik plaukst mazā uzņēmējdarbība. Tādu nozīmīgu nozaru kā IT un ražošanas uzņēmumiem ir jāmeklē jauni veidi, kā pielāgot savu darba piedāvājumu jaunās darbinieku paaudzes prasībām. Faktiski katru darbinieku ieteicams uzlūkot kā uzņēmēju, pat ja viņš meklē algotu darbu, jo savā dziļākajā būtībā viņš alkst pēc brīvības un pašnoteikšanās.