SIERA KARAĻI

SIERA KARAĻI

Holandietis uz Baltiju atvedis siera kultūru, turklāt pietiekami izdevīgu. Šī ir brīva valsts - jūs varat maksāt 14 eiro par Maasdammer siera kilogra­mu Rimi vai arī iegādāties tādu pašu veikalā Siera Karaļi par 11 eiro. Kāpēc tāda atšķirība? Jo nav starpnieka. Specializēta siera veikala ideja ļauj ņipram holan­dietim apgrozīt miljonu eiro gadā.

Ervins Vassenārs (44) 2010. gadā pārcēlās uz Tallinu pie savas sievas igaunietes. Jaunās mājas viņam iepatikās, un Ervins nolēma pārdot savu B2B biroja piederumu uzņēmumu Nīderlandē un investēt kādā jaunā idejā. Kā jau holandietis, kas mīl sieru, viņš uzreiz pamanīja, cik ierobežota te ir sieru izvēle. Vēl sliktāk - izejot caur starpniekiem, siers maksāja par 25% dārgāk. Vassenārs investēja 15 tūkstošus eiro no uzņēmuma pārdošanā iegūtajiem līdzekļiem un atvēra pats savu siera veikalu ar nosau­kumu Siera Karaļi.

Veikals tika atvērts 2012. gadā Roterman­ni tirdzniecības kvartālā Tallinā; tas pazīstams kā vieta, kur veikali dodas nomirt dabīgā nāvē. Vassenāra draugi pret šo ideju izturējās skeptis­ki, uzskatot, ka viņš ir traks un ātri vien bankro­tēs. Tomēr jaunais veikals atdzīvināja nīkuļojo­šo kvartālu. Dienā tas apkalpo 100-150 klientu, un katrs no tiem iztērē vidēji desmit eiro. Divu gadu laikā Ervins ir atvēris jau astoņus veikalus Tallinā, Tartu un Pērnavā.

«Siers Igaunijā ir vidēji četras nedēļas vecs, jo ražotāji grib ātri nopelnīt,» saka Vassenārs, «savukārt Holandes siers ir vismaz 4-5 mēne­šus vecs, tāpēc garša ir izturētāka.» Bet kvalita­tīva Holandes siera atvešana bez starpniekiem nebija vienīgais Vassenāra labais darbs - bez 70 siera veidiem viņš importēja arī retail kultūru. Viņš padara savus darbiniekus par siera eksper­tiem, sūtot viņus strādāt uz Holandes piena fermām, kur siera ražošana tiek apgūta no A līdz Z. Atgriežoties atpakaļ, viņiem ir aizliegts stāvēt aiz letes vai pie datora, pat ja veikalā nav klientu. «Ja viņi nekārto plauktus, es gribu, lai viņi vienmēr stāv priekšā un runā ar cilvēkiem, ļauj nogaršot sieru.»

Pats Vassenārs izmanto netradicionālus un radošus mārketinga veidus, lai popularizētu sieru. Viņš bieži piedalās populārās radiopār­raidēs, uztur siera ziņu lapu Facebook ar 7000 sekotāju un izmanto ikvienu izdevību, lai izglī­totu potenciālos klientus par siera kultūru.

Ervina Vassenāra panākumi nepalika ne­pamanīti. 2013. gadā latviešu uzņēmēja Elīna Kendra (45), kuras vīrs Igaunijā strādā ar spāņu preču veikaliem Mucho Gusto, izdomā­ja, ka Siera Karaļu ideja ir piemērota arī Latvi­jai. Partneri vienojās attīstīt biznesu uz franšīzes pamata. Elīnai trīs gadu laikā jāatver desmit veikali, lai paturētu tiesības strādāt kā vienī­gajiem franšīzes turētājiem. Noteikumi pa­redz 75% sortimenta iegādāties tikai no Vasse­nāra piegādātājiem. Franšīzes maksa ir 3% no iepirkuma.

Potenciāls Latvijā ir - līdzīgi igauņiem mēs gadā apēdam vidēji sešus kilogramus siera. Siers ir arī tradicionāls latviešu produkts ar simtiem gadu ilgu vēsturi. Tomēr, lai sasniegtu tādu līmeni kā Nīderlande, patēriņam jāpieaug vismaz trīs reizes. Līdz šim mūsu valstī neviens specializēts siera veikals nav atvērts.

Savukārt gourmet retail niša Latvijā ir at­tīstības sākuma fāzē. Vietējā kompānija Rial­to jau izveidojusi spāņu delikatešu veikalu ķēdi Don Gastronom un apgroza miljonu eiro, savu­kārt Reaton paplašina savu Gastronome tīklu. Patērētājs no gourmet sagaida individuālu ap­kalpošanu un atšķirīgu sortimentu ar odzi­ņu. Pirmajam Siera Karaļu veikalam Rīgā Elīna Kandre izvēlējās tirdzniecības centru Domina (116 tūkstoši apmeklētāju nedēļā), fokusējoties uz iedzīvotāju vidusslāni guļamrajonos. Kaut gan veikals strādā tikai nepilnus trīs mēnešus, dienā to apmeklē 60 cilvēku un vidējais čeks ir septiņi eiro. Zinot, ka Tallinā Siera Karaļi strā­dā ar 10% rentabilitāti, latvieši 25 tūkstošu eiro sākotnējo ieguldījumu var atpelnīt jau pēc di­viem gadiem.

Izskatās, ka izvēlētais franšīzes modelis ir  izdevīgs. Tā vietā, lai nodarbotos ar eksperimentiem, uzņēmēji izmanto pārbaudītas idejas. Ne velti Hesburger, Narvesen un McDonald's Latvijā attīstās galvenokārt uz franšīzes bāzes. Kas varētu noiet greizi? Skatīsimies, vai Elīna izaudzinās sevi par īstu siera evaņģēlisti un neļaus specializētajam siera veikalam kļūt garlaicīgam.